Flytta in 

När du har fått en lägenhet hos oss  och skrivit på hyreskontraktet är det dags att börja planera för din inflytt.

 

Inflyttningsservice

När du skriver på ditt kontrakt kan du boka vår tjänst inflyttningsservice. Tjänsten innebär att vi vid din inflytt ger dig lite extra hjälp kostnadsfritt. Vår personal kommer i samband med din inflytt att kontakta dig som hyresgäst för att boka en tid när du önskar vår service.
Det som ingår i tjänsten är:

  • Säkerställa att hyresgästen hittar sitt förråd, miljöhus samt tvättstuga samt hur maskiner m.m. fungerar i dessa utrymmen.  
  • Åtgärda mindre brister eller fel som upptäcks vid inflytt.
  • Enklare montering av exempelvis gardinstänger, lampor och tavlor.

Observera att denna tjänst endast kan bokas vid din kontraktsskrivning, den kan inte bokas i efterhand.

 

Teckna avtal

När du flyttar in till din nya lägenhet behöver du teckna avtal för till exempel el och bredband och detta görs med andra leverantörer än Faxeholmen. 

 

Elavtal

Söderhamn Nära samt Ellevio är elnätsleverantörer till Faxeholmens hyresgäster. Nätleverantören kan du inte välja själv. Du som hyresgäst behöver ett elavtal och har möjlighet att göra ett eget val gällande elhandeln. Det är fördelaktigt att göra ett aktivt val när det gäller ditt elavtal då du annars får ett anvisningspris. 

 

Bredband

I de flesta av våra bostäder finns bredband via fiber. I de bostäder vi inte har fiber kan du få internet via kabelTV-modem eller ADSL. Du väljer själv bland olika leverantörer för internet.

 

Anmäl din flytt till skatteverket

När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverkets hemsida för flyttanmälan Skatteverkets hemsida för flyttanmälan. Öppnas i nytt fönster så att du får rätt folkbokföringsadress. Det är gratis och du gör det enkelt via deras hemsida. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag.

Om du vill att din post ska komma till din nya adress är det viktigt att du gör en eftersändning av din post.
Beställ eftersändning av post hos Svensk Adressändring Skatteverkets hemsida för flyttanmälan. Öppnas i nytt fönster.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret på ditt kontrakt.

Du som är inneboende ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

 

Fixa en hemförsäkring

När du bor hos oss måste du ha en giltig hemförsäkring. Hemförsäkringen ger dig ett bra skydd om något oförutsett skulle hända. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du tecknar din försäkring hos.

 

Besiktning och städning

Innan du flyttar in har vi besiktat lägenheten. Skador och andra anmärkningar har noterats i ett besiktningsprotokoll och vi lagar sådant som behöver lagas.

Vid inflytt är det du som hyresgäst som godkänner städningen efter föregående hyresgäst. Har du anmärkningar på städningen eller är missnöjd ska du kontakta oss omgående.

 

Hämta dina nycklar

Nycklarna till din nya lägenhet hämtar du på vårt huvudkontor på Humlegårdsgatan 2 efter klockan 12.00 första vardagen efter att ditt hyreskontrakt börjar gälla. För att kunna kvittera ut dina nycklar måste första hyran vara betald. Tänk på att det kan ta 2-3 bankdagar innan vi ser att betalningen kommit in.

Vi ser helst att du som kontraktsinnehavare kvitterar ut nycklarna, men om du av någon anledning inte kan kvittera ut nycklarna själv måste en fullmakt kunna uppvisas. Personen som kvitterar ut nycklarna måste ha med sig fullmakten samt giltig legitimation på både kontraktsinnehavaren och sig själv.

Fullmakt för nyckelkvittering (pdf)

 

Namn på din dörr

När du hämtar dina nycklar kommer du att få med dig en namnskylt. Denna ska du fästa på din dörr eller eventuellt på din tidningsklämma bredvid din dörr om du har en sådan. Vi har märkt upp postlådor och postboxar med rätt adress och lägenhetsnummer. Du behöver därför inte märka upp din postlåda eller postbox med ditt namn. Bor du i trapphus kommer ditt namn även synas på trapphusinformationen. Om du byter namn, flyttar ihop eller isär med en person är det bra om du kontaktar vår kundtjänst så att vi kan åtgärda ändringen och sätta upp en ny namnskylt.

Kontaktuppgifter till kundtjänst hittar du här

 

Brandvarnare

När du flyttar in är det viktigt att du kollar så att det finns en brandvarnare i din lägenhet och att den fungerar. Det är Faxeholmens ansvar att det finns minst en brandvarnare i lägenheten. Det är däremot ditt ansvar som hyresgäst att se till att den fungerar. Testa den regelbundet genom att trycka på knappen. Tar batteriet slut kan du köpa nytt på en vanlig mataffär. Om du saknar brandvarnare ska du felanmäla det via den här sidan.
Här finns en instruktionsfilm där du kan se hur du kontrollerar din brandvarnare och även får en del andra tips på hur du kan brandsäkra ditt boende. Instruktionsfilmen Brandsäkra ditt hem