VANLIGA FRÅGOR

För mer information på andra språk klicka här
For more information in other languages click here

 

HYRAN

När kommer hyresavin?

Runt den 15:e varje månad

Min hyresavi är borta, hur gör jag?

Ring vår kundtjänst på 0270-729 50 så kan de koppla dig till vår ekonomiavdelning.

På vilka sätt kan jag betala hyran?

Via bankgiro, autogiro eller din internetbank.

HYRESGÄST

Jag har frågor angående min hyra, vart vänder jag mig?

Ring vår kundtjänst på 0270-729 50 så kan de koppla dig till vår ekonomiavdelning.

Vad gör jag om något måste åtgärdas i lägenhet?

Kontakta felanmälan på 0270-729 50 eller mail felanmalan@faxeholmen.se om något är trasigt eller har slutat att fungera.

Jag har djur/småkryp i min lägenhet, vad gör jag?

Ring Anticimex på 0270-429 429

Grannarna spelar hög musik, vem kontaktar jag?

Om det gäller en störning på kvällar efter 16.00 och under helger kan du ringa vår störningsjour på 0270-729 50. Om det gäller en störning på dagtid ringer du direkt till störningsjouren på 010-470 57 14.

Vem skottar på min parkeringsplats?

När man hyr parkeringsplats har man ansvar att själv se till att denna är skottad. Hyr man garage är det hyresgästens ansvar att se till att det är rent på snö och is en halv meter framför porten.

Hur får jag renovera i min lägenhet?

Det är viktigt att du kontaktar oss innan du påbörjar förändringsarbeten i din bostad. Detta då du kan bli återställningsskyldig om du gör för stora förändringar.

ANSÖK OM BOSTAD

Hur ställer jag mig i bostadskön?

Via vår hemsida kan du göra en profil och därmed aktivera dig i vår bostadskö. Observera att vi har tre olika köer. En för lägenheter, en för bilplatser samt en för våra seniorlägenheter där den sökande måste vara minst 65 år för att få söka. Du kan ställa dig i våra köer från den dagen du fyller 17 år. Viktigt att komma ihåg är att du måste vara aktiv på din profil en gång var 12:e månad annars förlorar du dina köpoäng.

Vad krävs för att jag ska få ställa mig i kö?

Du ska ha fyllt 17 år och vara svensk medborgare för att få ställa dig i vår kö. Du kan dock inte få en lägenhet förrän du fyllt 18 år.

Jag har förlorat mina inloggningsuppgifter, hur gör jag?

Via vår hemsida kan du skicka ett nytt lösenord om du angivit en e-mail. Du kan även kontakta oss på 0270-729 50 eller uthyrningen@faxeholmen.se så hjälper vi dig.

Kommer jag att få den bostad jag söker?

Om det är du som står på tur att få en lägenhet tar vi en kreditupplysning och kontrollerar inkomst och skulder.

Vem får lägenheten om flera söker den?

Av de fem som fått erbjudande att se lägenheten väljer Faxeholmen hyresgäst.

Hur byter jag eller säger upp min lägenhet?

Du måste bo minst sex månader i din nuvarande bostad innan du kan börja söka ny bostad inom Faxeholmen. Faxeholmen har ingen byteskö. Uppsägning av lägenheten ska alltid ske skriftligen. På vår hemsida finns en blankett för uppsägning, men du kan alltid komma till vårt kontor och göra din uppsägning.

Till när kan jag säga upp min lägenhet?

Faxeholmen säger alltid upp från den sista i den månad din uppsägning kommer in. Kommer din uppsägning in den 14:e juni så säger vi upp din bostad från den 30:e juni.

Hur lång är uppsägningstiden?

Uppsägningstiden är i regel tre kalendermånader för din bostad. Undantagen är vid flytt till vårdhem, dödsfall samt om du är under 24 år, då är uppsägningstiden en kalendermånad. Flyttar du inom Faxeholmen beror uppsägningstiden på när tillträde är på den nya bostaden. Det kan dock aldrig bli mer än en månads dubbelhyra.

Hur gör jag uppsägning vid dödsfall?

Uppsägningen ska göras skriftligen av anhöriga eller ägaren av dödsboet. Uppsägningen är då en månad. Viktigt är att ta med vårdnadsintyg från begravningsbyrån.

Får jag hyra ut i andra hand?

Nej, Faxeholmen tillåter inte att våra bostäder hyrs ut i andra hand.

Flyttanmälan

Från och med den 1 januari 2016 ska den som flyttar alltid göra flyttanmälan direkt till Skatteverket. Det kostar inget att göra flyttanmälan hos Skatteverket och det görs enklast med hjälp av e-legitimation (till exempel Mobilt BankID) i e-tjänsten Flyttanmälan. Skatteverket skickar den nya adressen till de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsaktörer. Svensk adressändring har kvar ansvaret för eftersändning av post. Vill man ha eftersändning beställs det för en kostnad hos Svensk adressändring. Läs mer om detta på Skatteverkets hemsida.

TV, TEKNIK & BREDBAND

Hur skaffar jag bredband?

Kontakta vår internetleverantör Söderhamn Nära på 0270-766 10.
Du kan via dem teckna ett avtal med den hastighet du önskar.

Jag har dålig bild på min kabel-tv, vem kontaktar jag?

Kontakta din TV-handlare eller Söderhamn Nära på 0270-766 10. Om du inte har någon bild alls kontaktar du Faxeholmen på 0270-729 50.

Ingår kabel-tv i hyran?

Kabel-TV ingår i hyran. Vi tillhandahåller ett basutbud på kanaler.

Kan jag få ett trygghetslarm?

Trygghetslarm och annat stöd i boende ansöker du om hos kommunens omvårdnadsförvaltning på tel: 0270-756 56 eller via www.soderhamn.se