Nyheter
Brandvarnarens dag
1 december är det brandvarnarens dag. En dag när vi vill uppmärksamma er på att testa era brandvarnare i hemmet.
Så testar du din brandvarnare
Testa brandvarnaren genom att trycka på testknappen, då kontrolleras hela brandvarnarens funktion, inte bara batteriet. Om brandvarnaren inte ger ifrån sig en signal när du trycker på testknappen kan batteriet vara slut. Hjälper inte batteribyte – byt ut brandvarnaren.
När det är dags att byta batteri avger brandvarnaren en kort signal ungefär en gång per minut. Ha gärna ett batteri i reserv hemma så att du kan byta direkt när det blir aktuellt.
Fungerar inte brandvarnaren alls? Gör en serviceanmälan på Mina sidor eller kontakta oss på 0270-729 50.
På MSB.se kan du registrera ditt mobilnummer för att få en påminnelse på SMS om att du ska testa din brandvarnare.
Klicka här för att komma till MSB.se
PUBLICERADES: 2024-11-01
Hyresförhandlingarna är klara
Vi vill informera er om att hyresförhandlingarna mellan Faxeholmen och Hyresgästföreningen nu är avslutade och ett resultat har uppnåtts. Parterna har enats om ett tvåårigt avtal, vilket ger både hyresgäster och Faxeholmen en förutsägbarhet och möjlighet att planera och anpassa våra kostnadsnivåer framöver.
Vad innebär detta för dig som hyresgäst?
Avtalet innebär att hyrorna kommer att justeras enligt följande:
- Samtliga bostadslägenheter samt lokaler med förhandlingsordning får en hyreshöjning på 5,0% från 1 januari 2025. Bolaget har också beslutat att samma justering (5,0%) även sker på hyrorna för garage och p-platser.
- Samtliga bostadslägenheter samt lokaler med förhandlingsordning får en hyreshöjning på 4,0% från 1 januari 2026. Bolaget har också beslutat att samma justering (4,0%) även sker på hyrorna för garage och p-platser.
För en hyresgäst som idag har 5 000 kr i hyra innebär detta en höjning om 250 kr för 2025 och ytterligare 210 kr för 2026.
De exakta beloppen för din specifika hyra kommer att meddelas dig via din hyresavi. Vi är glada att ha en långsiktig lösning på plats som både skapar stabilitet och förutsägbarhet för alla parter.
Har du några frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta oss på 0270-729 50.
PUBLICERADES: 2024-11-14
Vi finns på Instagram
Besök gärna vår Instagram. Där publicerar vi nyheter, tips samt härliga bilder och filmer från dagarna på vår arbetsplats.
Faxeholmens Instagram
PUBLICERADES: 2024-10-22
Temperaturen i din lägenhet
Temperaturen i din bostad ska vara 20-21 grader.
Folkhälsomyndighetens rekommendation är att temperaturen i en lägenhet bör vara cirka 20 grader och aldrig lägre än 18 grader. Värmen i din lägenhet sätts på automatiskt när det blir kallt ute. Ju kallare det är ute desto varmare vatten skickas ut till elementen.
Under hösten och våren är det ofta kallare på nätterna och varmare på dagarna. Det gör att det kan ta ett tag för värmesystemet att hitta rätt balans för temperaturen inomhus och det kan därför upplevas som kallare i din lägenhet.
Kalla element betyder inte att det är för kallt i lägenheten
När elementet känner av att det är rätt temperatur i lägenheten stängs det av. Efter ett tag svalnar det till samma temperatur som i rummet. Därför kan elementen kännas svala även fast det är kallt ute. Blir det svalare än 21 grader i lägenheten kommer elementet att värmas upp igen.
Mät temperaturen
Om det känns kallt hemma är det bra om du gör en egen mätning av temperaturen hemma innan du gör en felanmälan. Kontrollera först att elementen är uppskruvade på max innan du gör mätningen.
Gör såhär:
- Mät temperaturen mitt i rummet på en meters höjd från golvet.
- Om termometern visar 20 grader eller mer är temperaturen i din lägenhet rätt.
- Om termometern visar under 20 grader flera dagar i rad ska du göra en felanmälan. Gör felanmälan på Mina sidor eller kontakta oss.
Mer information om temperaturen i din lägenhet finns på länken nedan.
Temperaturen i din lägenhet
PUBLICERADES: 2024-09-18
Tillval av snöröjning & halkbekämpning
När nu vintern och snön har kommit så kan snöskottning och sandning kännas tungt och tråkigt.
Vi erbjuder våra hyresgäster vårt tillval ”snöröjning och halkbekämpning”. Tjänsten innefattar skottning och sandning utanför lägenhetsdörren.
Ansök om vårt tillval genom att fylla i och signera vår blankett.
Tillval av snöröjning och halkbekämpning (PDF)
Läs mer om hyresgästens och hyresvärdens ansvar vid snöröjning och halkbekämpning på länken nedan.
Hyresgästföreningen
PUBLICERADES: 2024-10-02