LILLA HJÄLPREDAN

Vill du tapetsera om i vardagsrummet, riva ut ett hörnskåp i köket eller ha en ny uteplats?
Lilla hjälpredan är din boguide och här får du reda på vad du får göra själv i din lägenhet och vad Faxeholmen kan göra.

Utlämning av nycklar

Du hämtar din nyckel på vårt kontor på Humlegårdsgatan 2 på tillträdesdatumet. Tillträde gäller från och med klockan 13:00 på kontraktsdagen. Infaller kontraktsdagen på en helgdag har du tillträde, enligt lag, klockan 13.00 den första vardagen efter kontraksdatumets start. Kom ihåg att hyran ska vara betald när du hämtar ut dina nycklar och att du ska kunna uppvisa en giltig legitimation.

Fler nycklar till ditt boende

Till din lägenhet ingår det minst tre lägenhetsnycklar. Om du behöver fler nycklar än de vi lämnat ut vid inflyttning kan du hämta en rekvisition på vårt kontor på Humlegårdsgatan 2. Du får själv bekosta extranycklar och alla nycklar ska lämnas tillbaka till oss vid utflyttning. Faxeholmen godkänner inte nycklar som är kopierade utan vår tillåtelse.

Har du låst dig ute?

Kontakta jouren på 010-470 57 14 för att få en upplåsning. För allas säkerhet är det bara kontraktsinnehavaren som kan få bostaden upplåst mot uppvisande av legitimation. Upplåsningen bekostas av hyresgästen.

Borttappade nycklar

Om du har förlorat din nyckel måste vi byta låscylinder i din dörr. Hyresgästen får stå för kostnaden som är mellan 2 500 och 4 500 kronor, beroende på låstyp. Borttappade nycklar kan aldrig ersättas med en kopia.

Flyttanmälan

Från och med den 1 januari 2016 ska den som flyttar alltid göra flyttanmälan direkt till Skatteverket. Det kostar inget att göra flyttanmälan hos Skatteverket och det görs enklast med hjälp av e-legitimation (till exempel Mobilt BankID) i e-tjänsten Flyttanmälan. Skatteverket skickar den nya adressen till de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsaktörer. Svensk adressändring har kvar ansvaret för eftersändning av post. Vill man ha eftersändning beställs det för en kostnad hos Svensk adressändring. Läs mer om detta på Skatteverkets hemsida.

En hemförsäkring är ett bra skydd

En hemförsäkring är ett bra skydd för dig och ditt hem om något skulle hända. Varför? Om det sker en olycka, till exempel brand eller vattenskada, täcker Faxeholmen AB:s försäkringar bara skador på själva byggnaden, inte dina personliga ägodelar.

En hemförsäkring täcker delar av dina kostnader om du till exempel råkar ut för:

  • Stöld, inbrott eller skadegörelse
  • Brand eller explosion
  • Skador på hushållsmaskiner
  • Översvämning

Skulle du till exempel drabbas av vattenskada som förstör ditt bohag eller gör att din bostad blir obrukbar, kan din hemförsäkring ersätta skadorna och eventuella merkostnader för ett evakueringsboende. Utan försäkring riskerar du också betalningsansvar för skador du själv eller i vissa fall andra personer har orsakat.

De flesta försäkringsbolag har en hemförsäkring. Ta kontakt med några olika bolag och fråga hur deras villkor ser ut. Du kan också fråga Konsumenternas Försäkringsbyrå, som är en oberoende rådgivningsbyrå som ger gratis vägledning till privatpersoner i försäkringsfrågor. Huvudmän för Konsumenternas Försäkringsbyrå är Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring.

Kom också ihåg att det är viktigt att du själv försöker minimera risken för inbrott till exempel genom att låsa ordentligt och inte förvara stöldbegärlig egendom i källare, på vinden eller i din bil.

Ljud eller oljud?

Vi har alla olika referensramar. Några av oss blir störda av sådant som andra knappt hör. Vissa av oss är nattugglor, andra är som mest pigga klockan halv sex på morgonen. Därför krävs det att vi visar hänsyn, både inom de egna väggarna och i gemensamma utrymmen, för att alla ska trivas.

Men klart är att alla har rätt till lugn och ro i sitt hem. Om du blir störd är det enklaste sättet att lösa problemen genom att knacka på hos din granne och berätta vad du upplever. Om det inte hjälper kan du vända dig till Felanmälan på 0270-729 50. Lämna namn, adress och telefonnummer samt berätta vad som händer och vem som stör dig.

Exempel på störningar:

 - Någon spelar musik på mycket hög volym
 - En hund skäller högt och länge
 - Någon duschar eller tappar upp vatten mitt i natten
 - Någon borrar, spikar eller bankar sent på kvällen
 - Någon använder tvättmaskin nattetid

Naturligtvis ska man kunna röra sig normalt i lägenheten utan att vara rädd för att betraktas som störande. Men mellan klockan 22.00 och 07.00 bör man visa extra hänsyn. Om dina gäster stör i lägenheten, i trapphuset eller ute på gården är de också ditt ansvar. En hyresgäst som återkommande stör sina grannar kan förlora rätten till lägenheten.

Förvarna gärna grannarna

Ett enkelt samtal grannar emellan löser de flesta problem. Så förvarna gärna dina grannar om du ska ha fest eller om du till exempel behöver borra för att sätta upp tavlor en kväll. Upplever man att en granne stör både länge och sent, kanske ni kan diskutera fram en lösning som passar alla.

Skadedjur

Om du får in skadedjur i din lägenhet, till exempel myror, mjölbaggar, mal eller silverfiskar, ringer du Anticimex för att boka en tid när de kan besöka dig. Faxeholmen står givetvis för kostnaderna. Ring så snart som möjligt för att förhindra att ohyran sprider sig. Är du osäker och vill fråga om råd kan Anticimex ge svar.

Du når Anticimex på 0270-429 429


Upp ▲

Frågor om data och tv

Om Kanalen TCM är otextad går du in på sidan 777 på text-tv för att få svensk textning. Det sker automatiskt när du knappat in rätt sida.

Förändrad avgift för kabel-tv

Hyresgästföreningen och Faxeholmen AB har tecknat ett avtal för utvecklingen av kabel-tv och multimedianät under de närmaste åren. Förhandlingar pågår för att kunna ge hyresgästen möjlighet att välja bort kabel-tv i sin lägenhet. Vi kommer att meddela dig här på hemsidan och i Hyresvärlden när det finns ett beslut. När det nya multimedianätet kopplas in kommer de lägenheter som berörs att få en hyreshöjning på 20 kr.

Som hyresgäst hos Faxeholmen AB får du tillgång till ett grundutbud på 17 kanaler.

Vill man ha ett annat kanalutbud än det som ingår får man kontakta Söderhamn Nära 0270-766 10 eller kontakta din lokala TV-handlare för mera information.

Fiberutbyggnad

För att möta framtiden arbetar Faxeholmen AB med att bygga ut ett nytt fibernät. Det ger dig helt nya möjligheter när det gäller internet, telefoni och tv.

El & Energi

Värme och vatten ingår i hyran i de flesta av våra lägenheter. Undantaget är våra bostäder i Stråtjära och Trönö, där värme och varmvatten inte ingår.

Hushållselen betalar du alltid själv. Via ditt hyreskontrakt blir du automatiskt anmäld till Söderhamns Energi eller Fortum. Vilket av dessa bolag man kopplas till beror på vart du bor. Vi rekommenderar dock att du själv är aktiv och även undersöker pris och villkor hos andra elleverantörer.

Ellevio

Bor du i Ljusne, Bergvik, Trönö, Stråtjära, Söderala, Marmaverken eller Mohed kopplas du till Fortum. När du flyttar ut från lägenheten avslutas ditt elabonnemang av oss.
Om du har frågor som handlar om Ellevio kan du ringa dem på 020-46 00 00.

E.ON

Kostnaden för elnätet kommer att faktureras från Söderhamn NÄRA, men förbrukningen av el faktureras av E.ON. Om du har frågor om elförbrukningen kan du ställa dem direkt till E.ON på nummer 020-66 00 88.

Gävle Energi AB

Alla hyresgäster som skriver på för ny lägenhet eller byter lägenhet inom Söderhamn kopplas automatiskt till Gävle Energi AB. Kostnaden för elnätet kommer att faktureras från Söderhamn NÄRA. Om du har frågor som gäller Gävle Energi kan du ringa dem på 026-17 85 00.


Upp ▲

Sopsortering

Vår vision “Tillsammans gör vi framtiden möjlig” visar hur Faxeholmen ska agera i alla frågor. Inte minst när det gäller miljön. Ett av de enklaste sätten att göra något för miljön är att vi sorterar våra hushållssopor och förpackningar. Du lämnar dina hushållssopor i bostadsområdets soprum, sophus eller markbehållare. Förpackningssoporna lämnas vid en kommunal återvinningsstation. Några av våra bostadsområden har egna behållare för glas, papper och småbatterier.

Exempel på förpackningssopor:

  • Tidningar, papper och kartonger
  • Glas, färgat och ofärgat
  • Hårdplast
  • Metall, plåtburkar, kapsyler

Övriga sopor

Grovsopor och farligt avfall måste du lämna till återvinningscentralen på Långtå.

Återvinningscentralens öppettider är måndag och fredag klockan 07:00-15:30. Tisdag och torsdagar är 07:00-18:30 som gäller. Du kan ringa Söderhamn Nära på 0270-751 43.

Sopsorteringsguide

Du kan få mer information om hur sophanteringen fungerar på ditt område av din områdesansvarige, eller genom att gå in på Söderhamn Näras hemsida (www.soderhamnnara.se) och klicka på renhållning.

Rusta och tillval

Kontakta alltid Faxeholmen innan du drar på dig snickarbyxorna och börjar spika. Vi kan ge dig information, tips och råd så att din rustning blir så bra som möjligt.

Du får göra mycket själv, bland annat måla snickerierna och tapetsera i din lägenhet, så länge det görs på ett fackmannamässigt sätt. Som hyresgäst har du också möjlighet att extrautrusta din lägenhet mot ett hyrestillägg. Du kan höja standarden i din lägenhet genom att till exempel välja nya köksluckor. Ladda ned vår tillvalslista här. Hämta Adobe Reader.

Kontakta Faxeholmen så hjälper vi dig och berättar vilka tillval som är möjliga i just din lägenhet och vad kostnaden blir per månad.


Upp ▲

Temperaturen i din lägenhet

Måltemperaturen ska vara mellan 20-21 grader i våra lägenheter. Om temperaturen ligger under målet kan det till exempel bero på att vädret har slagit om snabbt och att värmesystemen inte har hunnit ställa om sig ännu. Det kan också bero på luft i elementet eller att ventilen i termostaten har fastnat i stängt läge.

Tänk också på att gardiner som hänger framför elementet gör att värmen sprids sämre. Som hyresgäst bör du tänka på att inte placera stora möbler, till exempel soffor, framför ditt element. Om du tycker att det är kallt i din lägenhet är det viktigt att du ringer 0270-729 50 och gör en felanmälan.

Din balkong och uteplats

Balkongen
Balkongen är kanske den trevligaste platsen i en lägenhet! För att alla ska kunna njuta av sin balkong bör du tänka på några saker.

Se till att ingenting riskerar att falla ner från balkongen som kan skada en granne eller som kan förstöra något. Därför ska alltid blomlådor och paraboler placeras innanför balkongräcket.

Mata heller inte fåglar eller andra djur från balkongen eftersom det skräpar ned och drar till sig skadedjur. Det är viktigt att du visar hänsyn mot dina grannar så låt inte damm yra runt eller vatten rinna ned från din balkong när du städar. Mattorna måste man därför skaka på gården.

På grund av säkerhetsrisken får du bara använda elgrill på balkongen. Kolgrillar och gasolgrillar är förbjudna. Ofta finns det markerade platser, en bit från husen, där du kan använda vanlig grill.

Din uteplats
När din lägenhet har en uteplats har du ansvar för att sköta den. Det innebär att du ska hålla god allmän ordning, du klipper själv gräs och buskar och du måste rensa ogräs. Om du har frågor om hur du sköter av din uteplats kan du kontakta din områdesansvarige så får du veta mer.

Det är viktigt att inte sätta upp en studsmatta eller pool på en plats där andra barn kan använda dem. Anledningen är att du kan bli ansvarig om någon skadar sig på din uteplats. Det betyder alltså att din uteplats bör vara inhägnad för att du ska vara säker på att andras barn inte ska komma till skada.

Tvättstugor

Tvättstugan är ett perfekt ställe att lära känna din granne! Därför är det viktigt att alla hjälper till att ta ansvar för att tvättstugan är fräsch och trevlig.

Här är våra trivselregler:

  • Följ bokningssystemets regler noga, det bidrar till att skapa ett trivsamt boende för alla.
  • Respektera tidsbokningarna och tvätta bara på tvättiderna.
  • Anmäl genast om du upptäcker fel på maskinerna och sätt gärna upp en lapp på maskinen för att hjälpa andra boende. Det gör det också enkelt för våra reparatörer att hitta maskinen som gått sönder.
  • Minderåriga får inte använda tvättstugan själva.
  • Husdjur får inte vistas i tvättstugan. Tänk på allergiker.
  • Det är inte tillåtet att röka i tvättstugan.
  • Låt tvättstugans inventarier och städmaterial vara kvar i tvättstugan.
  • Lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den.

Husdjur

Vi välkomnar även dina husdjur hos Faxeholmen i våra möblerade lägenheter. Men för att alla hyresgäster ska trivas måste du följa de regler som gäller.

Vissa giftiga djur, som till exempel spindlar och ormar kräver tillstånd från Länsstyrelsen. Du måste dessutom meddela oss om du har giftiga djur.

Du är ansvarig för att ditt djur inte stör dina grannar genom obehaglig lukt eller ljud. Kom också ihåg att din hund kan skälla när du inte är hemma, så fråga gärna dina grannar hur de upplever ditt husdjur. Rasta på en lämplig plats i ditt bostadsområde och plocka alltid upp efter din hund. Självklart använder du koppel.

Som kattägare är du skyldig att se efter så att din katt inte orsakar skador eller olägenheter. Tänk på att en utekatt kan ställa till bekymmer för andra boende genom att den förorenar i sandlådan, markerar revir på bilar och byggnader eller repar lacken på bilar. Märk din katt med halsband eller öronmärkning. Spola aldrig ner kattsand i toaletten eftersom den orsakar proppar i rören som täpper till avloppet.


Upp ▲

Hyra - Du kan betala din hyra på flera sätt.

Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto i slutet av varje månad. Kontakta oss om du vill veta mer. Om du betalar med bank-, postgiro eller via internetbank är det viktigt att du använder det referensnummer (OCR) som anges på fakturan.

Du kan även få en elektronisk faktura om du betalar med internetbank. Du anmäler dig för elektronisk faktura när du loggat in på din banks hemsida.

Om du skulle tappa bort din hyresavi kan du använda bankgiro 5298-1974. Då behöver du inte ange OCR-nummer. Skriv istället in ditt personnummer eller ditt kundnummer i meddelanderutan.

Hyran betalas alltid i förskott, det betyder att hyran för juni ska vara hos oss före den sista maj. Kom ihåg att Faxeholmen inte skickar ut påminnelser – ärendet går direkt till inkasso och du får ett inkassobrev med avgift och ränta. Därför är det viktigt att du omgående kontaktar ekonomiavdelningen på Faxeholmen om du har problem med att betala hyran. Du når oss på 0270-729 50.

Parkering, garage och bilplatser

Det är viktigt för både trivsel och säkerhet att du parkerar på våra anvisade parkeringsplatser. Om du felparkerar finns dessutom risk att du får en P-bot. P-märket anger att parkeringen är tillåten alla dagar. Du parkera högst 24 timmar i följd på vardagar, om inte tilläggstavlorna på parkeringen anger andra villkor. Kom också ihåg att man bara får parkera personbilar i körbart skick på våra parkeringar.

Du kan hyra ett garage, en motorvärmarplats eller en bilplats inom ditt område. Prata med vår uthyrning så får du reda på var det finns lediga platser. Om du hyr ett garage får det bara användas som parkering för fordon – inte som förråd, verkstad eller för någon annan verksamhet (till exempel svetsning).

Ur miljöhänsyn är det inte tillåtet att tvätta bilen i garaget, på gården eller på våra parkeringsplatser. Vi hänvisar till bensinstationen med tvättmöjligheter. Avloppen i garagen saknar vattenrening och de kan därför inte ta emot till exempel tvättvatten.

Motorvärmare

Om du är osäker på hur ditt motorvärmaruttag och din timer fungerar är du välkommen att kontakta oss. Kom också ihåg att motorvärmarsladden måste tas bort från stolpen och att hålla uttaget låst!

Att avsluta

Om du fortfarande bor kvar hos oss och vill säga upp din P-plats gäller nio månaders uppsägningstid.


Upp ▲